13 januari 2009

Nu går tåget

Det nya året har bara hunnit bli tretton dagar gammalt och nu sitter jag här med en egen blogg. En blogg som i första hand kommer användas för att jag själv ska ha en plats att samla mina tankar och funderingar.

Jag tänker behandla ämnen som intresserar mig. Naturvetenskap och litteratur i första hand. Musik och film i andra hand. Det är målbilden.

Mitt första inlägg får handla om någonting jätteviktigt, nämligen förmågan att kunna prata. Att kunna prata är bland det mest fundamentala för en människa. Om vi kan göra oss förstådda så finns vi. Om vi kan lyssna på en annan människa så finns hon. Prat är inte bara prat, att prata är att kunna relatera till andra personer.

Som jag ser det så kan man dela in ett samtal i fyra faser.
Vi träffas, vi pratar, vi lyssnar, vi skiljs åt.
Träffas gör vi hela tiden, det är ofrånkomligt. Visst kan man vara bortrest en vecka eller ligga sjuk i sängen en helg. Men förr eller senare så kommer vi att träffa någon och då kommer vi prata. Problemet är att folk har slutat lyssna. Vi är så upptagna med att berätta vad vi själva har gjort att det inte är läge att lyssna på vad någon annan har tänkt, sagt eller upplevt. Vi korsar varandras pratbubblor. Till sist så skiljs vi åt utan att veta vad som egentligen har sagts.

Jag lyssnade på Larry Kings ljudbok 'How to talk to anyone anytime anywhere' idag och han nämnde en del intressant saker som jag tänker skriva om.

Om vi jämför med hur vi för ett samtal idag med hur vi förde ett samtal för 50 år sedan så är vi mycket mer ämnesinriktade idag. Med dagens globala nyhetsbevakning kan vi hämta in kunskap om alla tänkbara aktuella händelser. Det är just detta, aktuella händelser, som är nyckeln till att kunna prata. För att kunna påbörja ett samtal så bör vi vara informerade om vad som har hänt runt oss. Genom att vara uppdaterad på våran omgivning och extra kunnig inom något specifikt ämne kan vi snart närma oss det riktiga samtalet.

För när vi pratar med någon ny person så är det bra att veta om man har samma åsikter. Vi kan välja ut vilka personer vi vill fortsätta umgås med genom att höra hur de svarar på olika frågor. Om våra intresseområden stämmer överens så har vi fått jackpott.

1 kommentar:

goooooood girl sa...

your blog is very good......